Danielle en Stephen in India

De aller-aller-aller-laatste

Goedemiddag en namaste vanuit Delhi!

Na een wat luxere nachttrein van ongeveer 8 uur (geen kakkerlak gespot) zijn we gisteren in de ochtend in Delhi aangekomen. We waren rond een uur of 7 's morgens op het station en zijn toen naar het hotel gegaan. Daar hebben we heerlijk niks gedaan. Beetje geslapen, tv gekeken, gelezen en muziek geluisterd. 's Middags nog even naar de Main Bazaar en terug naar het bureau waar we onze reis hadden geboekt. Het is apart om weer terug te zijn. Alles op onze 'to do list' is gedaan dus we zweven nu een beetje rond. Delhi is nog steeds chaotisch en groot maar we merken dat we gewend zijn aan de chaos, de manier van reizen en de manier van leven hier in India.

Na avondeten in een lokale snackbar zijn we teruggehobbeld naar ons hotel en hebben we de avond lekker tv gekeken.

Vandaag was het tijd om te shoppen! Tijdens de rondreis hebben we niet heel veel gekocht omdat we het anders allemaal mee moesten zeulen (raar woord om dat te schrijven...). We slagen tot nu toe goed en onze onderhandelingskills worden met de winkel beter. (zelfs als je iets gewoon niet mooi vindt wordt de prijs een paar honder rupee naar beneden gegooid wanneer je de winkel verlaat). Het is nu half 5 hier, halen nog wat souvenirs en gaan dan ergens eten. We zorgen dat we op tijd terug zijn om onze tassen her in te pakken, tv te kijken en dan te slapen. Onze taxi vertrekt morgen vroeg om 4 uur. We vliegen om 7:15 naar Moscow en in Moscow om 18:00 naar Amsterdam om daar om 19:30 aan te komen. Op Moscow moeten we nog wel een paar uur wachten maar we komen de tijd vast wel door.

De reis die we gemaakt hebben is ontzettend snel gegaan. Ik kan me nog goed herinneren dat ik ergens in een vaag internetcafeetje het eerste berichtje vanuit India schreef. Totaal overdonderd en verrast door alles wat ik zag. En zo is het de hele ''vakantie' gebleven. Elke dag kwam met verrassingen, positief en negatief. Danielle en ik hebben ontzettend veel aan elkaar gehad en het zal wennen zijn als we opeens weer alleen zijn.

Een lijstje om het overzichtelijk te maken.
Wat we zullen missen:
- hoe goedkoop alles is want, toegegeven, het is geen duur land, uiteten kan makkelijk voor 4 euro per persoon
- de mooie gebouwen (niet alles maar veel paleizen zijn erg mooi)
- de mooie natuur (berg en woestijn)
- alles kunnen zeggen en niemand die het verstaat
-(ik, Stephen) MANGO SAP. Jammiee!

Wat we niet zullen missen:
- de 'hello sir' en 'hello ma'am' en de eeuwige 'sure, no problem'
- de rochelende mannetjes aan de kant van de weg
- het EEUWIGE getoeter van alles wat kan toeteren
- de rotzooi en stank, want o, wat is Nederland schoon.

Kortom, India is het bizarste land waar ik ooit ben geweest. Het ene moment erger je je dood aan iedereen die wat van je wil en het andere moment is er weer iemand die een complimentje maakt of je haar heel erg mooi vindt (kreten als 'nice hair' of 'hey sexy' zijn naar ons toegeslingerd). De manier van leven is totaal anders dan die van het Westen maar het is fascinerendom te zien op welke plekken het zo verschilt en af en toe overeenkomt.

Ik hoop dat jullie hebben gelachen, wellicht gehuild en wie weet gehuiverd van onze verhalen. In ieder geval hoop ik dat jullie hebben genoten. We zijn heel erg blij met de reacties die we hebben gekregen. Het was leuk om op die manier contact met jullie te hebben. We zullen jullie zeker op de hoogte houden van eventuele nieuwe avonturen.

Nogmaals, bedankt voor al jullie reacties en tot in Nederland!

Addie

Tot heel gauw! Goede reis.

Liefs, Addie

lien

wat is er zo vreemd aan het woord " meezeulen?" iig bedankt voor jullie mooie verhaaltjes :) vond het erg leuk om te volgen. ik hoor de nasty details thuis wel ;) hahhahah
KUS!

Ilse

Hi! Aah wat een goede verhalen hebben jullie geschreven! Ik heb genoten van jullie reis en ben benieuwd naar de verhalen die jullie nog niet verteld hebben. Een hele goede reis morgen! xx

joke

een heel goede reis en de groeten aan Moskou. Raar dat je via Moskou naar Nederland moet. Maar goed zo kom je nog eens ergens.

Sterkte met de clash met 'schoon' Nederland ;)

Martine

Tot in Nederland!!! Goeie vlucht! Jammer dat de verhalen weer voorbij zijn, nu nog de real life storys!! x

tim

Die complimenten hoef je alvast niet te missen thuis, het gros van de Nederlanders vindt je haren ook mooi, Stephen. Raar dat jullie reis er nu alweer op zit, zal wel weer wennen zijn om straks terug in Nederland te zijn! Goede terugreis!

Nelleke van Bergen

Ha die Stephen en Danielle,

Ik heb genoten van jullie verhalen de afgelopen weken. Dank daarvoor.
groetjes