Danielle en Stephen in India

Amritsar en Pakistan?

Namaste allemaal!

Hier weer een berichtje vanuit het verre India! Helaas hebben we in Dharamsala niet heel veel meer kunnen doen aangezien daar de monsoon ons behoorlijk veel regen gaf en je dus niet echt naar buiten kon zonder compleet doorweekt te zijn.. We hebben wel een Tibetaanse boedistentempel bezocht waar monikken hun gebeden aan het zingen waren wat een hele aparte sfeer gaf aan dit gebouw.

Omdat onze busreis van Chandigarh naar Dharamsala niet echt beviel hadden we besloten om vanaf Dharamsala maar niet verder met de bus te reizen. Het vooruitzicht om vanaf 5 uur 's ochtends nog 8 uur lang in een te kleine, zwetende, stoffige oude bus te zitten heeft ons overgehaald om een taxi te boeken die ons in een comfortabele 6 uurbij ons hotel heeft afgezet.De kosten hiervoor waren dan wel even wat hoger dan de bus maar dit hadden we er zeker voor over.

aangekomen in Amritsar hebben we de geweldige Golden Temple bezocht. Mensen mogen hier niet naar binnen zonder hun hoofd bedekt te hebben dus Stephen moest er ook aan geloven om een soort van doekje/hoofdbandana om z'n hoofd te knopen. Hij leek hierdoor meer op een piraat maar blijkbaar was dit voldoende om naar binnen te mogen. Het is een gouden tempel midden in een soort van groot zwembad waar mensen ook kunnen baden. 'S avonds zijn we naar de enige doorgang van de grens met Pakistan gegaan waar elke avond een vlaggenceremonie wordt gehouden om daarna de grens voor de avond/nacht te sluiten. Als toerist wordt je extra gecontroleerd en mag je niet tussen het ' gewone' indiaase volk zitten maar zo hadden we een soort van eigen tribune waar we alles goed konden bekijken. De soldaten zijn helemaal fancy aangekleed en hebben een apart traditioneel loopje en huppeltje (denk Monty Phyton silly walks..) om zo na een half uur heen en weer geschreeuw van Pakistaanse en Indiaase soldaten de vlaggen tegelijk naar beneden te laten en de hekken van de grens te sluiten. Het was een hele aparte ervaring om dit mee te maken en ook raar om te weten dat je zo dicht bij een land zit waar dingen gebeuren die eigenlijk niet heel veilig en goedzijn. (om iedereen gerust te stellen, deze grensovergang wordt traditioneel in vriendelijke overeenkomsten tussen pakistan en India gehouden, dus op die plek geen zorgen om onze en mensen hun veiligheid).

Vanavond gaan we met de nachttrein terug naar Delhi waar onze reis dan ook al bijna afgelopen is. we komen hier woensdag ochtend aan en vrijdag ochtend vertrekt ons vliegtuig alweer naar Nederland.. De tijd gaat zo snel en het einde van onze reis is nu bijna in zicht. maar we zullen waarschijnlijk ons laatste berichtje nog wel in Delhi schrijven!

veel liefs en groetjes!!

Addie van den Hoek

Ha! En nu kunnen we echt de dagen af gaan tellen want vrijdag komen jullie weer thuis. We kunnen niet wachten om alle verhalen te horen en alle foto's te zien.
We wensen jullie een heel goede terugreis en tot vrijdag de 27e! Hebben we luchtverfrissers nodig in de auto???
Groetjes, Addie

joke

het was erg leuk jullie verhalen te lezen, temeer daar India een land is dat me helemaal niet trekt (tja ook zulke mensen bestaan ;) Een heel goede afsluiting van jullie bezoek aan dit bijzondere land gewenst en een vlotte thuisreis!

Heerlijk dat jullie 'alleen maar' enorme regenbuien hadden, in het buurland van India is dat wel even anders...

Siebe en Gia

Jammer voor jullie dat het in Dharamsala zo regende. Maar ja, dan kunnen jullie ook weer wat wennen, want het lijkt hier in Nederland de laatste tijd soms ook wel op de moesson.
Nog maar drie dagen.... Geniet er nog maar even van en een goede terugreis! Groeten en tot vrijdag.

Jim (and Howard)

The "bookmark" you sent on 10 August came in the mail today, Stephen. Thank you for thinking of us! You have gone many miles since you mailed it in Varanasi (Benares). Some day I will know what you are saying in your blog. :-) Safe, healthy and happy travels to you and Danielle!